Optimering för en grönare framtid på Volvo
Volvo ska införa ett beslutsstöd som hjälper dem att minska sin klimatpåverkan vid motortillverkning. Först ut att använda systemet är Volvo Powertrain i Skövde, och sedan kommer det att införas i Volvos andra fabriker runt om i världen. Systemet har utvecklats av Simon Lidberg, industridoktorand i forskarskolan Smart Industry Sweden och Högskolan i Skövde.
Dagens fabriker är mycket komplexa och ställs inför nya krav från kunder och ökad press att minska utsläppen. Simulering och optimering används ofta för att förbättra delar av fabriken, men lokala förbättringar påverkar inte alltid hela systemet. Simon Lidbergs forskning tar ett helhetsgrepp och erbjuder lösningar för att optimera hela fabriken.
– Jag har forskat på hur man kan använda simulering och optimering för att förbättra fabriker i sin helhet. Tanken är att skapa en slags receptbok som visar var och hur man ska förbättra olika maskiner och processer för att uppnå bästa möjliga resultat, säger Simon Lidberg.
Systemet kan hjälpa fabriksledningen att prioritera olika förbättringar, anpassade efter deras mål – det kan handla om att öka produktionen, minska energiförbrukningen eller en kombination av flera mål. Systemet är till stor nytta för Volvo, där de ser möjligheter att optimera hållbarheten i fabrikens flöden, såsom energi och materialanvändning.
– Vi har stora flöden där saker inte är möjligt för den mänskliga hjärnan att få överblick över. Eftersom vi har begränsat med resurser är det viktigt för oss som ledning att kunna prioritera förbättringsinsatser rätt och med flödet i fokus, säger Malin Hane Hagström, strategi- och hållbarhetsansvarig i Skövdefabriken.
Simon Lidberg försvarar sin avhandling ”Decision Support Architecture: Improvement Management of Manufacturing Sites Through Multi-Level Simulation-Based Optimization” den 18 oktober på Högskolan i Skövde.